lördag 4 maj 2013

Inspirerad av majblomman

Det var ett tag sedan jag gjorde TV-sockar men årets majblomma gav mig lite inspiration.

Majblomman delar ut bidrag till enskilda barn som lever i en ekonomiskt utsatt familj. Det kan handla om en cykel, glasögon, kläder och skor, aktiviteter på sommarlovet, terminsavgift och utrustning till fritidsaktiviteter och mycket annat som gör att barnen kan dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden.


Det gula garnet kommer från Järbo Raggi, det blå heter Aqua och kommer från Svarta fårets raggsocksgarn. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det lila garnet heter men jag köpte det från Ohlssons tyger.

Rutorna är virkade efter ett mönster i boken Mormorsrutor 17 virkade modeller av Jennie Olsson. Jag har använt 3,5 virknål och varje ruta mäter 8x8 cm.

2 kommentarer:

Mimmi sa...

Vilken fin modell, tack för boktipset! När man gjort ett antal "vanliga" mormorsrutor är det kul att få tips på rutor som är en lite större utmaning! ;-)

Vonkis sa...

Mimmi
Tack så mycket, roligt att kunna vara till hjälp. Visst är ett roligt att kunna variera de där rutorna lite.