söndag 17 mars 2013

Nej men, en socka!

Men köss arsle, jag har stickat en socka!!!

I tisdags började jag sticka på en tumvante. Den är inte klar, jag har kommit till stället där tummen ska in och vet inte hur jag ska fortsätta, trots att jag försökt läsa mig till det.

Men det här med att sticka var rätt kul och jag ville hålla igång så jag tog ett av garnerna från jobbet och började sticka en mudd. När den blev rätt bra och fick lite längd ville jag fortsätta och med hjälp av instruktioner hos Jojo kan själv och Sticka! blev det till slut en socka. Naturligtvis stämde inte antalet maskor jag stickat med med de som stod i instruktionerna, men men.


Så här blev resultatet. Det är inte den snyggaste sockan som någonsin har stickats, jag vet, med den är min första stickade socka. Nu måste jag bara komma ihåg hur jag gjorde så att nästa socka i alla fall blir ganska lik...

I skaftet använde jag Drops Eskimo. Till själva foten stickade jag med två garnen, Raggi från Järbo garn och Svarta fårets raggsocksgarn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Där tummen ska in stickar du med en annan färg på tråden, kanske 10 maskor. sedan stickar du vanten klar.
När den är kar, river du bort tråden med den andra färgen och får fria maskor, som du pockar upp och gör tummen av med dina 5 stickor.

Det enda jag kan, kan INTE sticka sockor och har aldrig kunnat trots idoga försök ( är de 5 stickorna som sabbar det)

Lycka till //Elisabeth

Suzan sa...

Jag tycker att det ser ut som en jättefin socka. Särskilt för knubbiga små barnfötter. =)